Voet hoort erbij

Wat kan je allemaal doen om de voet erbij te laten horen? 

Zelfs al lijkt de voet ver van ons weg, hij is van ons en hoort erbij. Verzorg de voeten goed, doe voet gymnastiek, masseer de voeten, trek elke dag frisse sokken aan, zorg voor goede schoenen. Simpele zaken, maar wel belangrijk!
Voet oefeningen zijn goed voor de bloedsomloop, sterke spieren, flexibele tenen en stevige enkels.
Begin eerst met vijf herhalingen en bouw dit rustig uit tot 20 herhalingen.

Balletje rollen

Leg een klein balletje op de grond en laat je voet erop rusten. Rol het balletje heen en weer, maak op ronddraaiende bewegingen. Deze balmassage versterkt niet alleen je voeten, maar werkt tevens ontspannend voor het hele lichaam. 

Theedoek opvouwen
Ga zo zitten, dat je gemakkelijk met je voeten bij de grond kunt. Leg een theedoek voor je en zet hier je voeten op. Probeer nu de theedoek op te vouwen door met je tenen een soort grijpende/kruipende beweging te maken. Goed voor sterke en flexibele tenen.

Staan op vier manieren
Sta afwisselend op je tenen, hielen en op de binnen- en buitenkant van je voeten. Dat is spierversterkend en goed voor stevige enkels. Ga vervolgens op je tenen staan en loop een beetje rond. Sta afwisselend alleen op je linker- en rechtervoet. Een prima training voor je been- en voetspieren.

Grijpen en optillen
Een dik touw of een potlood vormt een prima oefeninstrument. Probeer het touw of potlood met je tenen van de grond op te pakken en laat het vervolgens los.

Tenen spreiden
Spreid je tenen zo wijd mogelijk en speel er een beetje mee: optillen, buigen en weer strekken. 

Tenen strekken
Schoenen en sokken uit, tenen strekken en met je voeten zo ver mogelijk naar voren reiken. Dat stimuleert de bloedsomloop.

Op de tenen lopen 
Lopend hoog op de tenen. Zorg dat je jezelf goed lang maakt door je kruin naar boven te trekken en je navel goed naar binnen.

Op de hakken lopen 
Lopend hoog op de tenen. Zorg dat je jezelf goed lang blijft zonder te veel naar voren te hellen, je navel goed naar binnen blijven trekken.

Kringetjes draaien 
Zittend op een stoel waarbij de voeten vrij kunnen bewegen, met de voeten, linksom, rechtsom, in tegenbeweging en parallel kringetjes draaien.

Voet binnenkant optrekken 
De binnenzijde van de voet hol te maken met alle teentoppen op de grond blijvend.

Alle oefeningen tenminste enkele keren herhalen met voldoende rust ertussen. Na enige tijd oefenen kunnen de zittende oefeningen ook staand worden uitgevoerd.

Een voetmassage 
Een voetmassage is een massage die verkwikkend en ontspannend werkt op lichaam en geest. 
Het zijn ontspannende handgrepen, strijken en mobilisaties die zowel op de voeten. 
Het doel van deze ontspanningsmassage is om de bloedsomloop te stimuleren. 
De voeten bevatten heel veel kleine haarvaatjes en uiteinden van zenuwen. Die haarvaatjesworden vaak minder goed doorbloed dan de grote aderen, hoger gelegen. Verder kunnen er zich tussen de voetgewrichtjes afvalstoffen ophopen waardoor de beweeglijkheid minder kan worden en stijfheid op kan treden. Door de doorbloeding van de voeten te stimuleren blijven de voeten vitaal.

Leren mediteren, start 20 november

Maak kennis met de verschillende manieren van mediteren.  
Mediteren kan zorgen voor innerlijke rust of je helpen bij bewustwording en zelfkennis. 
Daarnaast is het ook gewoon een fijn momentje voor jezelf! 

Ontdek de kracht van meditatie   
In deze lessen komen de voordelen van mediteren aan bod en doen we verschillende meditaties zoals loopmeditatie, staande meditatie, ademhalingsmeditatie, body scan, chakra meditatie.   

Doe mee en ontdek wat bij jou past!

START            woensdag 20 november 2019  
                        wekelijks tot en met 18 december
TIJD               10.30 - 11.30 uur 
LOCATIE         't Kraaienest, Tweeschaar 12 te Breda 
KOSTEN         75 euro (leden Sport EFFECT 25 euro)

De eerste stap zetten is lastig, neem die eerste stap nu. Meld je aan!  
Stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Stap voor stap worden begeleid in een groep van maximaal 10 personen. 

 

Nieuwe shirtjes voor Singelloop

BREDAvandaag - Dertig fanatieke sporters van Sport EFFECT rennen 6 oktober de Bredase Singelloop. 
Daarbij krijgen ze een steuntje in de rug van Auto Indumij. Het bedrijf sponsort voor het gehele team nieuwe shirtjes, zodat zij herkenbaar langs de Bredase Singels kunnen rennen volgende week. Voor Auto Indumij is de sponsoring geen unicum, de automotive onderneming staat erom bekend zich vaak in te zetten voor regionale initiatieven.

Al voor het vijfde jaar op rij gaat het team van Sport EFFECT de sportieve uitdaging aan tijdens de Singelloop. En daar wordt hard voor getraind. Vier keer per week wordt er gewerkt aan iedereens persoonlijke doel. Daarnaast komt het team eens per maand met z'n allen bij elkaar voor een gezamenlijke duurtraining. "Ons team is geleidelijk gegroeid. We zijn begonnen met tien sporters, en dat is in zes jaar tijd uitgegroeid tot een team van honderdtien sporters waarvan dertig hardlopers ", vertelt Susan Fens, oprichtster en eigenaresse van Sport EFFECT. "Bijna alle teamleden komt uit de gemeente Breda." 

Nieuwe shirtjes
"We lopen vooral op gevoel. Het is belangrijk om elkaar de ruimte te geven om op het eigen tempo te lopen, maar daardoor lopen we dus ook vaak niet bij elkaar tijdens een wedstrijd", legt Susan uit. Dan zijn herkenbare shirts eigenlijk een must. Susan vertelt dat de oude shirts van het team aan vervanging toe waren en nog niet iedereen in het bezit was van een shirt. "Een van onze teamleden opperde toen heel enthousiast het idee om een sponsoring aan te vragen bij Auto Indumij." En daar hadden ze bij Auto Indumij wel oren naar. Het balletje ging toen snel rollen. En met succes.

"Nu liggen hier dankzij Auto Indumij prachtige nieuwe shirtjes voor me, waar ze het team enorm blij hebben gemaakt!" Het zwarte shirt heeft aan de voorkant het logo van Sport EFFECT, aan de achterkant die van Indumij. Op de zijkant prijkt ook nog het logo van Renault. 

Sociale contacten
Auto Indumij voelt zich als maatschappelijke onderneming sterk verbonden met verschillende lokale initiatieven. Naast het commerciële aspect van het zaken doen vindt het bedrijf de sociale betrokkenheid ook erg belangrijk. De sponsorships die het bedrijf aangaat zijn dan ook erg divers. Auto Indumij probeert, waar mogelijk, een bijdrage te leveren op het gebied van sport, cultuur of andere regionale initiatieven. 

Auto Indumij heeft het team van Susan in ieder geval érg blij gemaakt. "Ieder nieuw teamlid wordt echt geadopteerd in onze sportieve familie. De leeftijden variëren van  25 tot en met 71 jaar. Naast het sporten draait het ook om sociaal contact, het samen in beweging zijn", vertelt Susan. "Met dank aan Auto Indumij lopen we tijdens de Singelloop allemaal in hetzelfde shirt. Daardoor zijn we samen als een geheel zichtbaar. We hebben hard getraind dus dan kunnen we ons mooi laten zien." 

In 6 weken leren hardlopen

START zondag 19 januari 19.30 uur.  
Leer effectief hardlopen!
We zoeken mensen die zich willen aansluiten om in klein groepsverband begeleid te willen worden om verantwoord te leren hardlopen.  

Onder begeleiding van een gediplomeerde looptrainer met een geldige trainerslicentie afgegeven door de Atletiekunie. 

Lees meer

Proefles Power Walking

Voor een betere gezondheid, conditie en afvallen 
De laatste tijd last van vermoeidheid? Lusteloos? Nergens geen zin in? 
Langzaam aan zijn er misschien wat kilo’s bijgekomen waardoor je nu niet meer lekker in je vel zit? 
Weten dat je nu écht iets aan je conditie moet gaan doen. 
Maar komt het er niet van? Te warm, te nat, te koud, te moe, te vroeg, te laat... 
Herkenbaar?? KOM POWER WALKEN! 

Gezond, buiten, voor ieder niveau, geen competitiedrang, wel leuk, effectief én gezellig!
 
Wat is Power Walking?  
Power Walking is lopen in een stevig tempo (zonder stokken) met een actieve houding waarbij je alle spieren gebruikt. De spierversterkende oefeningen, die tussendoor worden gedaan zorgen ervoor dat je meer vet verbrandt en een strakker figuur krijgt. PowerWalking is geen hardlopen. Uit  testen is gebleken dat mensen die PowerWalking doen evenveel calorieën verbruiken als mensen die hardlopen op een normaal tempo. De resultaten zijn verbluffend!

Power Walking is geschikt voor jou, voor iedereen en voor alle leeftijden. Door deze natuurlijke vorm van bewegen, met weinig weerstand, is de kans op blessures nagenoeg nihil.

Eerst ervaren odeze bewegingsvorm bij jou past? Geef je op voor een PROEFLES of stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Vrijdagochtend  09.15 - 10.15 uur, verzamelpunt 't Kraaienest, Tweeschaar 12 te Breda 
of 
Dinsdagavond   19.00 - 20.00 uur, verzamelpunt Liesbos, einde Groenstraat te Prinsenbeek