Loopmaatje gezocht

Sport EFFECT biedt deze dienst WEER aan zolang het kabinet dit adviseert groepstrainingen te minimaliseren naar maximaal 4 personen. 
We stellen je voor aan een passend loopmaatje.  
Een loopmaatje kan je stimuleren om in beweging te komen en te blijven naar jullie overeenkomstig doel. 
Tevens bereiken we daarmee dat je veilig kan trainen in de avond, het bos, de polder ed.

LOOPMAATJE GEZOCHT ...   HOE ?!!
Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
Wanneer;            gewenste dag(en) en tijd
Waar;                   Prinsenbeek / Haagse Beemden Breda of elders
Doel;                    afstand
Duur;                    beschikbare tijd

Alles wat je moet weten over Corona en hardlopen 
Het coronavirus heeft het leven voor de meesten van ons behoorlijk op zijn kop gezet. Iedere dag worden er nieuwe maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Hardlopen is gelukkig nog mogelijk – maar hoe pak je dat verantwoord aan?

Ga veilig op pad 
Het RIVM adviseert om contact met anderen zoveel mogelijk te vermijden en minimaal 1,5 meter afstand te houden. Tijdens het hardlopen mag dat zelfs nog wat ruimer worden genomen, want door versnelde ademhaling tijdens inspanning is er meer luchtverplaatsing en daardoor een groter besmettingsrisico. De komende tijd kun je je trainingen dus het best alleen afwerken. Mocht je toch samen gaan trainen, niet meer dan twee personen, blijf dan op gepaste afstand van elkaar en laat die goedbedoelde high five achterwege.

Train niet te zwaar 
Je immuunsysteem houdt ziekteverwekkers op afstand. Wanneer je het lichaam zwaar belast, heeft dat effect op het immuunsysteem en wordt je vatbaarder voor virussen. Nu het coronavirus in de lucht hangt, kun je extreme inspanning (zoals een lange duurloop of pittige intervaltraining) dus het beste vermijden. Lichte activiteit heeft daarentegen een positieve invloed op de werking van je immuunsysteem. Je hartslag kan een goede indicatie geven over de intensiteit van een training.

Eet gezond 
Om je weerstand op peil te houden is het goed om gezond te eten. In groenten en fruit zitten veel vitamines en mineralen die het immuunsysteem versterken en het lichaam helpen infecties te bestrijden. Met name vitamine D, vitamine E, zink en selenium blijken een positief effect te hebben op de weerstand. Slik eventueel een voedingssupplement om hiervan voldoende binnen te krijgen. Suiker kun je beter laten staan, want dit maakt je juist vatbaarder voor ziekte.  

Slaap 
De makkelijkste manier om te zorgen voor een goed werkend immuunsysteem is misschien wel voldoende slaap. Bij slaaptekort is het immuunsysteem minder actief, waardoor de kans groter is dat een virus vat op je lichaam krijgt. Hoeveel slaap je precies nodig hebt, verschilt per persoon. 7 tot 9 uur per nacht zou voldoende moeten zijn. Dat we nu massaal thuiswerken, maakt het allicht makkelijker om aan die richtlijn te voldoen.

Pas op de plaats 
Heb je last van verkoudheids- of griepverschijnselen, sla je hardlooptraining dan over. Je lichaam heeft energie nodig om te herstellen. Hardlopen kan het immuunsysteem dan juist verder uitputten waardoor het meer tijd kost om het virus te overwinnen.

Bron AtletiekUnie